Vaccineren van uw huisdier

Vaccineren kat

Basis vaccinaties

Katten kunnen tegen diverse ziektes worden ingeënt. Het is aan te bevelen katten standaard tegen drie ziektes te vaccineren; tegen kattenziekte (ook wel feline panleukopenie genoemd, veroorzaakt door een katten parvovirus) en tegen twee verwekkers van het kattenniesziekte-complex (een herpes- en een calicivirus).

Kittens worden op 9 en 12 weken gevaccineerd tegen alle drie de ziektes. Tijdens de vaccinatie worden ze ook gewogen, nagekeken en krijgt u advies over o.a. ontwormen. De vaccinatie tegen kattenziekte is 2 jaar geldig en wordt dan ook om de twee jaar herhaald. De vaccinatie tegen kattenniesziekte-complex moet jaarlijks worden herhaald voor een optimale bescherming.

Aanvullende vaccinaties

Afhankelijk van de situatie van de kat kunnen er nog aanvullende vaccinaties nodig zijn. Voor het verblijf in een pension of cattery is soms een extra neusdruppel vaccinatie nodig tegen een derde verwekker van het kattenniesziekte-complex (Bordetella bronchiseptica). Deze vaccinatie is 1 jaar geldig. Gaat uw kat mee naar het buitenland dan is, naast per land afhankelijke eisen, een vaccinatie tegen Rabiës (hondsdolheid) nodig. De vaccinatie tegen Rabiës is drie jaar geldig in de meeste landen.

Leeftijd Kattenziekte Calicivirus Herpesvirus Bordetella Rabies
9 weken

x

AanvullendVanaf 1 maand leeftijd, jaarlijks herhalen AanvullendVanaf 3 maanden leeftijd, elke drie jaar herhalen
12 weken

1 jaar

2 jaar

3 jaar

4 jaar

5 jaar

6 jaar

7 jaar

Etc.

Vaccineren hond

Basis vaccinaties

Honden kunnen worden beschermt tegen diverse ziektes door middel van vaccinaties. De standaard vaccinatie omvat vier ziektes; distemper (ook wel hondenziekte of ziekte van Carré genoemd), hepatitis (ook wel besmettelijke leverziekte of HCC genoemd), Parvo en Leptospirose (ook wel de ziekte van Weil genoemd). Pups worden gevaccineerd op 6 weken tegen Distemper en Parvo, op 9 weken tegen Parvo en Leptospirose en op 12 weken tegen Distemper, Hepatitis, Parvo en Lepto (de ‘grote cocktail’). Tijdens het vaccinatieconsult wordt de pup ook gewogen, nagekeken en krijgt u advies over o.a. ontwormen. Op één jaar leeftijd wordt de ‘grote cocktail’ herhaald. Daarna wordt de hond jaarlijks gevaccineerd tegen leptospirose en krijgt de hond om de 2 jaar weer de ‘grote cocktail’.

Aanvullende vaccinaties

Sommige honden hebben aanvullende vaccinaties nodig. Gaat uw hond op (puppy) cursus, naar een pension of met een hondenuitlaatservice mee dan is een aanvullende neusdruppel vaccinatie tegen twee verwekkers van kennelhoest (Parainfluenza-virus en Bordetella bronchiseptica) aan te raden. De vaccinatie is vaak zelfs verplicht voor deelname aan een cursus of verblijf in een pension. Gaat uw hond mee naar het buitenland dan is, naast per land afhankelijke eisen, een vaccinatie tegen Rabiës (hondsdolheid) nodig. De vaccinatie tegen Rabiës is drie jaar geldig in de meeste landen.

Leeftijd Distemper Hepatitis Parvo Lepto Kennelhoest Rabiës
6 weken x x OptioneelVanaf 9 weken leeftijd, elk jaar herhalen OptioneelVanaf 3 maanden leeftijd, elke drie jaar herhalen
9 weken x x
12 weken x x x x
1 jaar x x x x
3 jaar x
4 jaar x
5 jaar x x x x
6 jaar x
7 jaar x
8 jaar x x x x
etc.

Vaccineren konijn

Voor konijnen is er een vaccin beschikbaar welke beschermt tegen twee ernstige en besmettelijke konijnenziektes; VHS (ook wel RHD of VHD genoemd) en myxomatose. Konijntjes kunnen vanaf 5 weken leeftijd worden ingeënt. Daarna is een jaarlijkse hervaccinatie nodig voor optimale bescherming. Tijdens het vaccinatieconsult wordt het konijn ook gewogen en nagekeken.

Wilt u ook uw huisdier voordelig vaccineren?Voor de prijzen en het maken van een afspraak kunt u telefonisch contact opnemen.